Plugg

Efter skolan idag så stannade jag en liten stund med sofie och jobbade lite på engelskan som är till imorgon. Har soprov imorgon också ju så måste plugga till de, usch. Ska hinna med att plugga, äta, duscha, blogga och träna, kommer inte hinna. Iallafall så har jag typ fullt upp i helgen också. Imorgon skulle vi till mammas kompis och äta middag, eller vet inte om jag ska dit eller till någon kompis, får se. På lördag så ska jag fira min mormor och på söndag ska jag till Mariehamn på hampus hockeycup. Hela dagen. Sen är det ju studiedag på måndag och då ska Sofie, Maja och Elin komma hit så ska vi filmaoch planera vårt svenskaprojekt. Sen när jag får lite tid över så ska jag försöka packa lite till Thailand. 
 

Kommentarer
Postat av: Hannah

Hej! Jag blev bara tvungen att kika in på din blogg, som är dessutom jättefin.
Jag läste att du har reumatism & jag lider nämligen av samma sjukdom.
Jag vet hur jobbigt det brukar vara & hur smärtsamt det verkligen är.
Jag har dessutom en sjukdom som heter Raynauds sydrom, vilket också är reumatism.
Önskar jag kunde stötta dig genom sjukdomen; då det inte alltid är helt enkelt.. Och jag hoppas att du fick hjälp i tid.
(Jag fick nämligen svar efter 5 år)

Många stödjande kramar från mig!
Detta fixar du!
KRAM

Svar: Hej! Tack så himla mycket. Ja det är inte många som vet hur det är! Har inte hört talas om Raynauds förut. Vi får stötta varandra, när det är ju inte det. Har haft en jättebra period nu, och knappt haft någonting ont. Så skönt. Ja, jag blev opererad i december 2009 och fick sen diagnosen i Januari 2010. så det var riktigt snabbt, men dem opererade mig för senknutor men sen upptäckte att det inte var det så konstaterade dom att det var reumatism. Oj det var lång tid! Föddes du med det eller har det kommit senare ? (Jag kan ha fötts med det, det vet dom inte riktigt).
Många stödjande kramar tillbaks från mig !
Du med, såklart!
KRAMIZ.
emmie kristoffersson

2013-03-07 @ 18:21:16
URL: http://hannahlulu.bloggplatsen.se
Postat av: sofie

Fin du är!

Svar: aw tack Sofie!
emmie kristoffersson

2013-03-07 @ 19:18:15
Postat av: Hannah

Gud så skönt att få det "gjort" så fort..!
Jag har alltid varit väldigt kall & nästan svart om mina händer & fötter (Raynauds) & började få knölar på händerna då jag var 13.
Men den riktiga smärtan i leder började vid 11 års åldern.
Min läkare sa att allt var normalt, men för ett år sedan då jag inte längre kunde hålla i en penna & tappade saker & skakade så fruktansvärt mycket så bytte vi läkare.
Den nya läkaren blev helt förskräckt & skickade en akut remiss.
Det har tagit alldeles för lång tid & min kropp orkar snart inte att stå på egna ben.
Det är som om lederna & musklerna förtvinar, vilket de också sakta men "säkert" gör.

Det finns säkert flera olika sorters reumatism & vi har säkert densamma, men för det är det inget att bara "leva med".
Det är smärta & prover, operationer & skit.

Blev det förresten bättre efter operationerna?
Jag ska förmodligen operera handlederna & det hade varit skönt att veta hur det var efter & under hela den "perioden".

Kom ihåg att det är starkt av dig att klara av det du gör!


Svar: När jag blir kall så blir mina händer helt gula ibland och blåa ibland samma sak med tårna och det gör ont. Oj! Ska lägga upp min "historia" senare på bloggen så kan du läsa min lilla resa där, har inte tid att skriva den här. Ibland vill jag bara försvinna från smärtan, men det går ju inte :( Innan tog jag blodprov varannan vecka, kändes bara fel.
Tror inte det var på grund av operationen jag blev bra för att jag opererade bara en hand (hade problem i båda) men efter ett tag så blev båda bra. Mina problem i händerna var att mina händer låste sig som knutnävar och gick verkligen inte att dra ut. Jag grät och grät och grät för att jag kunde ju knappt göra någonting, jag kunde ju inte använda mina händer som var ju som knutnävar och det höll ibland i sig i upp till en vecka.

Men var har du reumatism ? Jag har från käkaran till tårna. Och vilka mediciner tar ? Jag tar Metoject (cellgift), plaqunil, folasin (folsyra) och ondentasteron (eller något sånt för att jag inte ska kräka av sprutan (metoject) och vid behov tar jag Ibumetin. Men går även på akupunktur som hjälpt mig sjukt mycket! Tog över 30 tabletter i veckan innan och nu tar jag 9..

Försöker påminna mig själv det ibland, kan inte riktigt ibland fatta att jag ibland inte klarar allt och ibland måste behandlas på ett annat sätt än dom andra, även om jag inte vill.
Du är också grymt stark som klarar av det !
Stor kram!
emmie kristoffersson

2013-03-07 @ 20:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0